Nuffnang

CARI KANDUNGAN BLOG MAN PERLIS

Loading

Berhati-Hati Pengguna Android. Anda Mungkin Sudah Menerima Virus Botnet Versi Android

Berhati-Hati Pengguna Android. Anda Mungkin Sudah Menerima Virus Botnet Versi Android

Peneraju dunia dalam rumusan keselamatan rangkaian berprestasi tinggi, Fortinet melalui laporan penyelidikan landskap ancaman FortiGuard Labs menemui botnet Bitcoin jenis ZeroAccess sebagai ancaman utama pada suku tahun ini.
Laporan itu juga mendedahkan analisis terbaru mengenai serangan siber di Korea Selatan dan dua variasi ‘adware’ Android baru yang menukar dalam senarai permerhatian sejak 90 hari yang lalu.
Pakar Keselamatan Strategik Dan Penyelidikan Ancaman Fortinet Fortiguard Labs, Richard Henderson berkata, pada suku tahun pertama 2013, syarikatnye mengesan pemilik ZeroAccess botnet mengekal dan menambah biangan serangan ‘bot’ di bawah kawalan tertentu..
“Dalam 90 hari lepas, pemilik ZeroAccess menghantar 20 kemas kini perisian kepada pengguna tertentu yang dijangkiti,”katanya.
Berdasarkan laporan daripada peranti FortiCate, ZeroAccess adalah ancaman botnet nombor satu yang diperhatikan. ZeroAccess digunakan untu klik penipuan dan perlombongan Bitcoin iaitu nilai mata wang digital yang berasaskan sumber berpusat dan terbuka terus menigkat berkemungkinan besar jumlah wang dihasilkan oleh ZeroAccess mengakibatkan kerugian berjuta.
“Oleh kerana populariti Bitcoin dan nilai meningkat, kita boleh cuba untuk menggunakan botnet mereka dalam fesyen yang sama atau mengganggu pasaran Bitcoin,”kata Henderson.
Pada masa sama, dua bariasi adware android baru iaitu Androin NewyearL.B dan Android Plankton.B mengakibatkan sebilangan besar jangkitan di seluruh dunia dalam masa 90 hari yang lalu.
“Kit pengiklanan baru yang sedang dipantau oleh kami mencadangkan penciptanya bersembunyi dan beum mendedahkan hasil kerje,”kata Penyelidikan Kanan Fortinet Maciejak.
Sumber: Harian Metro
Berhati-Hati Pengguna Android. Anda Mungkin Sudah Menerima Virus Botnet Versi Android

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Loading...