Nuffnang

CARI KANDUNGAN BLOG MAN PERLIS

Loading

Sejarah Susu Kambing

-->
Nabi Adam a.s.
Bermulanya Human Civilization (tamadun manusia) Habil Dan Qabil menternak kambing dan ianya merupakan ternakkan haiwan pertama di dunia.
Nabi Ibrahim a.s.
Merupakan penternak kambing yang agung. Terdapat 12 ribu ekor anjing yang menjaga kambing-kambingnya. Berlaku peristiwa sedekah (kambing) yang terbesar dalam sejarah Islam.
Nabi Isa a.s.
Juga menternak kambing. Wujudnya Bani Israel – mangsa Yahudi (1 bangsa yang dikenali cerdik). Mengamalkan minuman susu kambing sehingga ke hari ini.
Peristiwa Israk Mikraj
Nabi Muhammad S.A.W. telah disediakan dengan tiga jenis minuman oleh Jibrail iaitu Arak, Madu, Dan Susu. Baginda memilih susu. (Minuman yang terbaik di dunia selepas susu ibu)
Nabi Muhammad S.A.W.
Diantara jenis minuman yang biasa diminum oleh Rasulullah S.A.W adalah susu kambing segar, yakin langsung diminum sesudah di perah dari kambing (kisah Abdulah bin Mas’ud pada masa remaja, menggembala  kambing milik  Uqbah Mu’aith ) di petik dari tulisan Dr.Indah Krisanti – Alhikmah.com.
Mahatma  Gandi 
Tokoh sejarah India,  Mahatma  Gandi  pula minum segelas susu kambing setiap pagi dan malam sebagai amalan harianya. Penganut agama  Hindu mengamalkan minum susu kambing bertujuan untuk meningkat daya ingatan, juga di dalam amalan perrubatan mereka.
Puteri Maharaja China
 Puteri- Puteri  Maharaja China pada zaman dahulu juga mengamalkan minum susu kambing untuk menjaga kecantikan  mereka.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Loading...